improveyourmood.blogg.se

Alla mår vi psykiskt dåligt i perioder. Låt oss dela våra erfarenheter och hjälpa varandra att hitta vägar till välmående!

ACT-skolan del 2 - Psykologisk flexibilitet

Publicerad 2015-07-25 13:18:00 i ACT, Boktips, Psykisk hälsa,

Då var det dags för del 2 i minikursen om ACT - Acceptance and commitment therapy. Jag förstår om ni kanske tycker att jag tar mig lite vatten över huvudet som trot att jag kan lära er något när jag inte är utbildad psykolog, men mitt mål är bara att föra kunskapen vidare. Jag för vidare det jag har lärt mig om ACT, främst från boken Lyckofällan, och är tydlig med att det jag skriver om ACT kommer därifrån. Sedan tänkte jag att jag lägger till lite av min egen erfarenhet eftersom jag själv har jobbat med de här teknikerna i cirka ett år. 

Nog med det - vad ska vi titta på idag då?

Målet med ACT är att öka sin psykologiska flexibilitet. Okej, det låter fint. Men vad innebär det då? Att kunna hantera jobbiga tankar och känslor på ett effektivt sätt och samtidigt lära sig att agera för att skapa ett meningsfullt liv, ett liv som man verkligen vill leva. Det finns en rad olika tekniker att använda sig av för att uppnå detta, en utav dessa är decentrering och det är den jag tänkte att vi skulle koncentrera oss på idag. 
 
Enligt ACT är en orsak till att negativa tankar får oss att må så dåligt och påverkar vårt beteende i så hög utsträckning för att vi smälter samman med våra tankar. Vi tror på dem fullt ut, vi tycker att dem är viktiga, vi ägnar dem vår fulla uppmärksamhet och vi ser dem som hot. När du tänker: "Jag är värdelös" så är det helt naturligt att du mår dåligt för att du tror på tanken, koncentrerar dig på den och blir skrämd av den. Du kanske bannar dig själv för att du tänker så om dig själv, och mår ännu sämre. 
 
Om du istället decentrerar dina tankar, som det så fint heter, så innebär det istället att: du inser att en tanke bara är ord, ljud, berättelser eller språkfragment, du tror inte automatiskt på tanken, du bryr dig bara om tanken om den kan vara till nytta för dig, du följer inte automatiskt tankens råd, och du ser inte på tanken som ett hot, för tanken r bara en tanke. 
 
Hur uppnår vi det här då? Hur gör man för att decentrera en tanke?
 
Ett antal sätt nämns i boken och är ni intresserade rekommenderar jag er verkligen att köpa den. Men jag tänkte ge ett exempel här. Om den negativa tanken "jag är värdelös" uppstår, kan den som sagt få negativa konsekvenser för ditt välmående såväl som för ditt beteende. Du kanske inte tänker att du är värd att träffa en partner eller att det ska få gå bra för dig i livet. Det motiverar dig helt enkelt inte till att skapa ett mer meningsfullt liv, så mycket kan vi vara överrens om. Men om du tänker "Jag tänker att jag är värdelös" istället, så får du liiiite mer distans till tanken. Du inser att det är en tanke, och inte nödvändigtvis en sanning. Du bryr dig inte ens om ifall tanken är sann eller inte, utan funderar istället på om tanken är till nytta för dig. Det har jag svårt att tro att den är. Så du lägger märke till att du tänker att du är värdelös, sen fortsätter du med det du håller på med. Du ägnar inte tanken någon mer uppmärksamhet, men du försöker heller inte skjuta bort den. Du bara låter den vara. 

Det tar lite tid att få in den här tekniken men det har hjälpt mig otagliga gånger i att inte fastna i jobbiga tankar.

Ursäktar the wall of text men det finns så mycket att förklara inom detta område:)

Ta hand om er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela