improveyourmood.blogg.se

Alla mår vi psykiskt dåligt i perioder. Låt oss dela våra erfarenheter och hjälpa varandra att hitta vägar till välmående!

ACT-skolan del 6 – Värderingar

Publicerad 2015-07-29 22:01:00 i ACT, Psykisk hälsa,

Vad vill du innerst inne? Vilket typ av liv vill du leva? Vilken typ av människa vill du vara? Vad är verkligt meningsfullt för dig? Det här är frågor som vi sällan ställer till oss själva. Oftast kommer vi i kontakt med liknande frågor när vi genomgår en större kris eller svårighet i livet, men jag tror att det är väldigt viktigt att fundera över dessa frågor så tidigt i livet som möjligt. Ju tidigare vi kan inse detta, desto tidigare kan vi börja leva våra liv fullt ut. Vi vill ju inte slösa bort våra liv på att leva ett liv som robotar, drivna av impulser och ovanor, för att vakna upp först när vi får ett sjukdomsbesked, när någon nära anhörig dör eller när vi ställs inför andra svårigheter och tvingas skifta vårt perspektiv. 

Ovanstående frågor syftar till att ta reda på dina värderingar. Värderingar är ”vårt hjärtas djupaste önskningar” Som Russ Harris skriver så fint i Lyckofällan, och de kan vara en ovärderlig källa till motivation när vi genomför förändringar i vårt liv. Jag ska ta ett exempel från mitt eget liv, så kanske ni får lite bättre förståelse för hur det kan fungera. Jag värderar att må bra, såväl psykiskt som fysiskt. Det är något som är verkligt meningsfullt för mig, något jag tycker är viktigt i livet. Det är dock inte alltid jag är på humör för att gå ut och springa (fysisk hälsa) eller för att sätta mig och fokusera på min andning i 15 minuter (psykisk hälsa), och det skulle vara väldigt lätt att skippa dessa aktiviteter och tänka att ”jag gör det imorgon”. MEN, jag påminner mig om att jag faktiskt värderar dessa saker, och det bidrar till att jag bara gör det, utan att fundera så mycket. Ni vet Nike’s motto – just do it? Våra värderingar motiverar oss till att bara göra, oavsett hur vi känner inför det vi ska göra just där och då.

Värderingar skiljer sig ifrån mål på ganska många sätt – och ett av de största är att mål kan bli uppfyllda vid ett enstaka tillfälle (att genomföra ett Marathon) medan värderingar är något vi gör om och om igen. De tar aldrig slut (att vara en hälsosam människa). Det kräver handling om och om igen under hela livet. ”Vad jobbigt”, kanske ni tänker. Men det bästa med värderingar är att de kan göra vårt liv meningsfullt redan idag, till skillnad från mål som gör vårt liv meningsfullt först när vi har uppnått det (om målet inte innehåller något som vi värderar att göra såklart, då är själva strävan mot målet meningsfullt). Förstår ni? Det ger oss oändliga möjligheter att vara de människor vi vill vara - redan idag. Du behöver inte ha ditt drömjobb, drömhus, en partner eller barn förrän ditt liv blir meningsfullt. Du kan leva som du vill leva redan idag. Att skriva den här bloggen gör mitt liv meningsfullt, för jag värderar att hjälpa andra. Även fast mitt liv inte ser ut som jag skulle vilja på många områden så är mitt liv meningsfullt varje dag. Vi har alla chansen att vara de människor vi vill vara, varje dag.

Så ta en stund och tänk igenom vad som är viktigt för dig inom följande områden. Fokusera på det du kan kontrollera: Hur vill du som människa vara och agera inom dessa områden? Skriv hemskt gärna ner dina svar och spara dem! OBS. dessa är bara exempelfrågor, du får gärna komma på värderingar som inte relaterar till frågorna direkt!

-       Relationer ( till familj, vänner, partner, klasskamrater, arbetskamrater och så vidare)

Hur vill du vara i dina relationer? Vilka egenskaper vill du bidra med? Vilka aktiviteter vill du engagera dig i tillsammans med dina vänner, familj, partner, osv..)

-       Arbete/Utbildning

Vilka kompetenser/egenskaper vill du utveckla? Vilka egenskaper vill du bidra med på jobbet/i skolan?

-       Hälsa/Personlig utveckling

Hur vill du ta hand om dig själv och gå ner i varv? Hur ser du på hälsa? Hur vill du utvecklas som person?

-       Fritid

Hur vill du stimulera och roa dig själv? Vilka aktiviteter vill du ha mer av i din fritid? 

Detta verktyg är så otroligt kraftfullt när vi börjar agera utefter det. Och kom ihåg – det finns inga bra eller dåliga värderingar. Huvudsaken är att det är dina värderingar, och inte dina föräldrars, samhällets eller kompisens. Dina

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela