improveyourmood.blogg.se

Alla mår vi psykiskt dåligt i perioder. Låt oss dela våra erfarenheter och hjälpa varandra att hitta vägar till välmående!

Terapi - varför, när, var, hur?

Publicerad 2015-10-11 17:06:55 i Psykisk hälsa,

Jag tror mycket på terapi. En av mina hjärtefrågor är att fler ska våga söka hjälp. Terapi var till otroligt stor hjälp för mig när jag hade problem med ångest och framförallt panikångest. Men när är det egentligen dags att söka terapi? Hur går man till väga? Vilken typ av terapi ska man välja? Detta är inte helt lätta frågor, men många bra svar kan du hitta i det här klippet. Psykologen Jenny Rickardsson, som pratar i klippet, har även skrivit en bok som heter "Jag tror jag måste prata med någon". 

Om du känner att du skulle behöva lite vägledning i hur du ska hantera ditt liv, dina relationer, din ångest etc. så tycker jag VERKLIGEN att du ska ge terapi en chans. Du behöver verkligen inte gå runt med ångest hela dagarna, ha självskadebeteende eller må så dåligt att du inte kommer upp ur sängen på dagarna för att det ska vara OK att gå i terapi. Jag tror mer på att jobba förebyggande med de små problemen när de dyker upp, så att det aldrig hinner gå så långt. Ingen ska någonsin behöva skämmas för att gå i terapi. Det är precis lika naturligt som att gå till doktorn när du inte känner dig helt bra fysiskt. Mer terapi åt folket!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela